Yleisöopastuksia viikonloppuisin Perinnejuna Valtteriin

Museon alkuvuoden ohjelmassa on yleisöopastuksia Perinnejuna Valtteriin. Opastuksen aikana tutustutaan Perinnejuna Valtterin kolmannen luokan matkustajavaunuun, kahvilavaunuun sekä konduktöörivaunuun. Yleisöopastus alkaa museon aulasta sunnuntaisin klo 13. Tämän lisäksi myös lauantaina 25.2. klo 13 järjestetään Valtteri-opastus osana koululaisten talvilomaviikon ohjelmaa.

Kierrokselle mahtuu max. 25 osallistujaa ja se kestää noin puoli tuntia. Museokortilla tai museon sisäänpääsymaksun hinnalla. Perinnejunaan pääsee vain portaita pitkin, joten juna ei ole esteetön.

Yleisöopastukset Valtteriin:

29.1. klo 13.00
5.2. klo 13.00
12.2. klo 13.00
19.2. klo 13.00
25.2. klo 13.00
26.2. klo 13.00

Perinnejuna Valtteri on VR:n ja Suomen Rautatiemuseon yhteistyössä Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlavuodeksi 2012 kunnostama junakokonaisuus. Valtterissa on neljä entisöityä puurakenteista vaunua. Junan kokoonpanoon kuuluu entinen Ahlström-yhtiön pääjohtajan salonkivaunu, kolmannen luokan matkustajavaunu, yhdistetty matkustaja- ja kahvilavaunu sekä yhdistetty matkustaja- ja konduktöörivaunu.

Juna on saanut nimensä salonkivaunun entisen käyttäjän, Walter Ahlströmin mukaan. Vanhin vaunu on salonkivaunu 1920-luvulta. Kolme muuta matkustajavaunua on kunnostettu 1940–1970-lukujen tyyliin. Suomen Rautatiemuseo vastasi junan kunnostustyötä pohjustaneesta tutkimustyöstä.

Kuva: Sanna Laakso, Suomen Rautatiemuseo

Matkustajia istumassa Perinnejuna Valtterin sinisillä putkisohvapenkeillä.