Tutustu matkustamisen muutokseen avoimissa verkkoaineistoissa

Ihmisten liikkuminen on muuttunut keväästä 2020 lähtien enemmän kuin kertaakaan toisen maailmansodan jälkeen. Kuinka matkustajan kokemus ja liikkumisen olosuhteet ovat muuttuneet noin 100 vuodessa – ja voimmeko hyödyntää oppeja tulevaisuudessa?

Kolme liikennealan Trafiikki-museota– Suomen Rautatiemuseo, Forum Marinum ja Suomen Ilmailumuseo– päätti yhdistää voimansa ja koota Finna-hakupalveluun aineistoja matkustamisen muutoksesta. Aineistoista koostettiin myös aineistopaketteja julkaistavaksi Finna Luokkahuoneeseen.

Yläkouluille ja lukioille suunnatut tehtävät tarjoavat mahdollisuuden tarkastella matkustuksen osa-alueita eri näkökulmista, matkustamisen eri syitä ja seurauksia, matkailun kasvua ja sitä, miten matkustettiin ja miltä se tuntui. Luokkahuone ei ole tarkoitettu vain opettajille ja oppilaille vaan kaikki historiasta ja matkustamisesta kiinnostuneet löytävät sieltä mielenkiintoista pohdittavaa.

Tutustu Matkustamisen muutos -kokonaisuuteen Finna Luokkahuoneessa:

Nainen asioimassa Helsingin rautatieaseman lippuluukulla vuonna 1959.Helsingin rautatieasemalla vuonna 1959. Kuva: Suomen Rautatiemuseo.