Perinnejuna Valtteri liikkeellä Valtterin päivänä

Päivämäärä:
29.01.2020

Perinnejuna Valtterin nimipäivää juhlitaan Suomen Rautatiemuseossa keskiviikkona 29.1.2020. Nimipäivän kunniaksi Valtteri-juna on liikkeellä museon raiteella klo 11–14.  Perinnejuna on ollut aiemmin ajossa joinakin Rautatiemuseon kevät- ja kesäkauden tapahtumapäivinä, nyt ensimmäistä kertaa nimipäivänään.

Junan kyyti sopii kaikenikäisille ja mukaan pääsee museon sisäänpääsymaksun hinnalla. Lähdöt puolen tunnin välein museon asemalaiturilta. Matkan kesto on noin 10 minuuttia. Perinnejuna Valtterin kahvilavaunussa on ajon aikana tarjolla pientä syötävää ja juotavaa. Junan veturina on dieselveturi Dv16 2026, lempinimeltään Vemppu. Perinnejunaan pääsee vain portaita pitkin, joten juna ei ole esteetön.

Valtteri-bingotehtäviä on saatavilla päivän aikana Rautatiemuseon lipunmyynnissä. Valtteri-bingossa pääsee tekemään omatoimisesti erilaisia pieniä tehtäviä museossa kiertämisen lomassa.

Suomen Rautatiemuseo on avoinna Valtterin nimipäivänä 29.1. klo 10–15. Tervetuloa elämykselliselle aikamatkalle!

Valtteri on Pieksämäen konepajassa ja Suomen Rautatiemuseossa Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlavuodeksi 2012 kunnostettu junakokonaisuus. Valtterissa on neljä entisöityä puurakenteista vaunua. Junan kokoonpanoon kuuluu entinen Ahlström-yhtiön pääjohtajan salonkivaunu, III luokan matkustajavaunu, yhdistetty matkustaja- ja kahvilavaunu sekä yhdistetty matkustaja- ja konduktöörivaunu. Juna on saanut nimensä salonkivaunun entisen käyttäjän, Walter Ahlströmin mukaan. Vanhin vaunu on salonkivaunu 1920-luvulta. Kolme muuta matkustajavaunua on kunnostettu 1940–1970-lukujen tyyliin.