Luento Museokeskus Taikassa su 3.3.2024: VR:n keskuspuutarha 150 vuotta

03.03.2024

Valtion Rautateiden keskuspuutarha ja -taimisto perustettiin Hyvinkäälle vuonna 1874. Se sijaitsi nykyisen Jussintorin, torin ja kirjastoaukion kohdalla. Puutarha tuotti puiden ja pensaiden taimia kaikille Suomen rautatieasemille ja muihin rautatieympäristöihin. Siellä myös kehitettiin uusia lajikkeita, kuten riippuvaoksainen rautatienomenapuu Malus Hyvingiensis, joka sai latinankielisen nimensä Hyvinkään mukaan.

Museokeskus Taikassa pääsee perehtymään tarkemmin keskuspuutarhan vaiheisiin sunnuntaina 3.3.2024 klo 14 alkaen. Kaksi kuviin perustuvaa luentoa valottavat keskuspuutarhan historiaa:

Rautatiearkkitehti Pirjo Huvila: Suomen rautatieasemapuistot 150 vuotta

Maisematutkija Liisa Nummela: Valtion Rautateiden keskustaimisto ja ensimmäiset puutarhurit

Luennot alkavat klo 14 ja kestävät yhteensä noin tunnin. Osallistuminen museokeskuksen sisäänpääsyn hinnalla. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Suomen Rautatiemuseon ja museokeskus Taikan kanssa. Taikassa käy Museokortti.

Museokeskus Taika sijaitsee Hyvinkään keskustassa, osoitteessa Hämeenkatu 3, Jussintorin kauppakeskuksen toisessa kerroksessa.

Kasvihuoneita ja rakennuksia Hyvinkään keskustassa, taustalla maalaiskunnan talo.

Valtion Rautateiden keskuspuutarhan rakennuksia Hyvinkäällä. Suomen Rautatiemuseon kuvakokoelma.