Kävelykierros: VR:n keskustaimisto 150 vuotta

12.06.2024

Suomen Rautatiemuseo ja Museokeskus Taika järjestävät opastettuja kävelykierroksia 150 vuotta sitten perustetun VR:n keskuspuutarhan historiaan.

VR:n keskuspuutarha ja -taimisto perustettiin Hyvinkäälle vuonna 1874. Se sijaitsi nykyisen Jussintorin, Hyvinkään kauppatorin ja kirjastoaukion kohdalla. Puutarha tuotti puiden ja pensaiden taimia sekä kukkia kaikille Suomen rautatieasemille ja muihin rautatieympäristöihin.

Siellä myös kehitettiin uusia lajikkeita, kuten riippuvaoksainen rautatienomenapuu Malus Hyvingiensis, joka sai latinankielisen nimensä Hyvinkään mukaan. Toiminta siirrettiin Nuppulinnaan 1962.

Kierroksella kävellään yhdessä taimiston alueella ja katsotaan vanhoja kuvia.  Opas kertoo taimiston historiasta, sen ylipuutarhureista ja vaikutuksesta Hyvinkääseen.

Kaksi ensimmäistä kierrosta järjestetään keskiviikkona 12.6.2024 klo 13 ja klo 17. Kierros kestää noin tunnin. Kävelykierrokset järjestää Museokeskus Taika ja Suomen Rautatiemuseo. Lähtö Museokeskus Taikan edestä, Hämeenkatu 3 D. Ei ennakkoilmoittautumista. Vapaa pääsy!

Kävelykierroksia järjestetään kesän ja syksyn aikana yhteensä kolme:

Keskiviikkona 12.6. klo 13:00 & 17:00
Lauantaina 7.9. klo 14:00

Puutarhan kasvilavoja ja -huoneita. Taustalla asuinrakennus ja Hyvinkään pääkadun rakennuksia.

VR:n keskustaimisto Hyvinkään keskustassa.