Hei opiskelijat ja oppilaitokset: kiinnostaisiko yhteistyö Rautatiemuseon kanssa?

Suomen Rautatiemuseossa käynnistettiin tänä syksynä uusi projekti, jonka tavoitteena on luoda toiminnallisia pisteitä museon näyttelyihin yhteistyössä oppilaitosten kanssa. Kokeilu- ja oppimispisteet laajentavat museon näyttelyä ja ovat osa perusnäyttelyn uudistamistyötä. Toiminnallisten pisteiden on tarkoitus palvella museon kaikkia kävijöitä, mutta eri pisteiden kohderyhmät voivat vaihdella. Projektissa on tarkoitus luoda myös uusia yhteistyön tapoja eri oppilaitosten kanssa.

Toiminnallisten pisteiden teemat tukevat oppimista näyttelyssä. Pisteillä on tarkoitus tuoda rautatiehistoriaa elävämmäksi kävijälle, ja antaa käsitystä rautatien tekniikasta, matkustamisesta ja työn arjesta. Toteutustavat ovat täysin sovittavissa. Ne voivat olla kokeilemiseen innostavia toimintapisteitä, videoita, pelejä, pulmapelejä tai jotain aivan muuta! Pääasia on, että ne auttavat kävijää ymmärtämään ja oivaltamaan jotain uutta rautatiehistoriasta.

Oppilaitokset voivat osallistua projektiin vapaamuotoisella kokoonpanolla: kaikki opettajajohtoisista ryhmistä opiskelijoiden itsenäisiin projektitoteutuksiin ovat tervetulleita. Projektiin voi osallistua joko jossain sen vaiheessa: ideoinnissa ja suunnittelussa, toteutuksessa, testauksessa tai arvioinnissa, tai olla mukana toteuttamassa toiminnallisia pisteitä alusta loppuun saakka.

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä projektikoordinaattori Roosa Ruotsalaiseen, roosa.ruotsalainen( at )rautatiemuseo.fi, 040 8625245.