Hangon - Hyvinkään radan 150-vuotisjuhla Hyvinkäällä

Päivämäärä:
08.10.2023

Hangon - Hyvinkään rautatie avattiin liikenteelle 150 vuotta sitten lokakuun lopulla  vuonna 1873. Radan valmistuttua juhlallisia vihkiäisiä vietettiin jo 8.10.1873.

"Kauempaa kuului kauhistuttava eläimellinen ääni, se on leveä, korviavihlova ääni, kuin puhvelilauman mylvintä Amerikan preerioilla. Odotimme jännityksellä mitä tuleman piti. Pian alkoi kuulua toinen ääni: pauhu, joka kuulosti teräskuulien kaatosateelta. Ääni läheni ja siinä se ulvova hirviö oli: suuri, uutuuttaan kiiltävä, elegantti veturi, joka oli koristeltu niin suomalaisin kuin pohjoisamerikkalaisin lipuin. Kun hirviö, anteeksi, ylväs veturi oli ehtinyt aseman kohdalle, tervehti väkijoukko sitä hurraa-huudoin. Ystävällisenä vastauksena oli karmaiseva ulvonta".

Näin kuvaili Morgonbladet -lehden toimittaja vuonna 1873 vihkiäistilaisuuden juhlajunan Pohjois- Amerikasta hankittua höyryveturia.

Suomen Rautatiemuseo juhlistaa 150-vuotiasta Hankopaanaa tapahtumapäivällä. Päivän ohjelmassa on opastuksia, monologinäytelmä ja esitelmä. Päivän aikana voi tutustua myös museon kokoelmissa oleviin Hanko - Hyvinkää - rataan liittyviin esineisiin.

• Pihaopastuksia Hyvinkään uuden aseman alueen historiaan (museon piha-alueella) klo 10:30, klo 12:00 ja klo 15:30. Kierroksille lähdetään museon aulasta.
  • Rautatien soittajat esiintyvät museon asemalla klo 11:00. Ohjelmassa mm. Karl Collanin säveltämä Hangon marssi, joka alkuperäisessä juhlassa vuonna 1873 esitettiin nimellä "Hyvinge - Hangö jernvägsmarsch".
  • Taiteilija Venny Soldan-Brofeldt Hyvinkään uudella asemalla (museon asemarakennus). Monologinäytelmää voi seurata klo 11:30, klo 13:00 ja klo 14:00. PERUTTU SAIRASTAPAUKSEN VUOKSI!
  • Mikko Itälahden esitelmä Menneisyys Hyvinkään - Hangon radan maisemassa klo 13:30 Hyvinkään uudella asemalla.

Ohjelmaan voi osallistua museon sisäänpääsymaksulla tai Museokortilla.

Hyvinkään uusi asema (Rautatiemuseon asema) kuvattuna postikortissa luultavasti 1800-luvullaRautatiemuseon puistossa edelleen oleva Hyvinkään - Hangon rautatien Hyvinkään asema, ns. uusi asema.