Eri aikakausien veturit kiinnostivat Rautatiemuseopäivänä

Rautatiemuseopäivää vietettiin kahden vuoden tauon jälkeen sunnuntaina 14.8.2022 aurinkoisessa ja helteisessä säässä. Tapahtuma keräsi noin 2170 kävijää.

Tämän vuoden tapahtumassa juhlistettiin Suomen rautateiden 160-vuotista historiaa ja liikenteessä oli peräti kymmenen museojunaa. Museojunaliikennettä oli sekä Helsinki–Hämeenlinna että Lohja–Hyvinkää rautatiereiteillä.

Vetureita pääsi ihailemaan myös museon kalustonäyttelyalueella, jossa oli esillä uusimpia Suomen rataverkolla liikennöitäviä vetureita. Kääntöpöytänäytöksissä katseita keräsivät Ukko-Pekka -höyryveturi ja dieselveturit Dr18 ja Dr21.

Rautatiemuseopäivä 2022 järjestettiin yhteistyössä VR:n, Haapamäen Museoveturiyhdistyksen ja Sinisten Vaunujen Ystävät -yhdistyksen kanssa. Museo kiittää kaikkia vapaaehtoisia ja tapahtumakävijöitä mukavasta päivästä, ensi vuonna uudestaan!

Kuvassa Ukko-Pekka -höyryveturia käännetään museon kääntöpöydällä Rautatiemuseopäivänä 2022 (Kuva: Suomen Rautatiemuseo).

Talkoolaiset kääntävät Ukko-Pekka -höyryveturia Rautatiemuseon kääntöpöydällä.