Eri aikakausien veturit kiinnostivat Rautatiemuseopäivänä

Rautatiemuseopäivää vietettiin 12.8.2018 sateisessa ja vaihtelevassa säässä. Tapahtuma keräsi haastavista sääoloista huolimatta peräti 2459 kävijää.

Päivän aikana saattoi lähteä todelliselle aikamatkalle, sillä liikkeellä oli eri aikakausien vetureita höyrystä sähköön. Ensimmäistä kertaa Rautatiemuseopäivässä vieraili VR:n uusin sähköveturi Vectron Sr3, jonka sisälle pääsi tutustumaan. Vectron veti väkeä koko tapahtuman ajan ja keräsi ympärilleen jatkuvan jonon.

Veturiesittelyjen lisäksi tapahtuman ohjelmassa oli nostalgista museojunaliikennettä, kääntöpöytänäytöksiä, resiina-ajelua ja postikorttityöpaja. Resiinalla pumppaaminen oli erityisen suosittua ja veti näyttelyhalliin paljon innokkaita lapsiperheitä. Tänä vuonna Rautatiemuseopäivään saattoi matkata museojunilla Karjaan ja Helsingin suunnista. Perinnejuna Valtteri oli täynnä miltei viimeistä penkkiä myöten saapuessaan Helsingistä aamupäivällä museoalueelle.

Rautatiemuseopäivä järjestettiin yhteistyössä Haapamäen Museoveturiyhdistyksen ja VR:n kanssa. Museo kiittää kaikkia talkoolaisia ja kävijöitä mukavasta päivästä, ensi vuonna uudestaan!