Lehdet kertovat
Sekä rautateiden henkilöstölle että junamatkustajille on julkaistu vuosikymmenten varrella useita virallisia lehtiä, niin ammatilliseen tiedottamiseen kuin matkojenkin ratoksi.

Ensimmäinen Valtionrautateiden henkilökuntalehti oli vuonna 1952 perustettu ja kuivakkaan asiallisesti otsikoitu ”VR Henkilökuntalehti”, joka sai pian nimekseen astetta sutjakamman ”Yhtä Matkaa”. Yhtenä lehden nimeämisen perusteena olikin ”kaikkinaisen virallisuuden poistaminen”. Lehti oli tyypiltään ajan hengen mukaisesti kuvalehtimäinen komeine, värikkäine kansikuvineen. Yhtä Matkaa-lehden ensimmäinen päätoimittaja oli Selim Tapola ja lehteä julkaistiin samassa formaatissa sekä samannimisenä vuoden 1963 loppuun saakka.
Vuoden 1964 alusta henkilökunta- ja uutislehtenä jatkoi Rautatieuutiset. Tarkalleen ottaen kyseessä oli kahden julkaisun yhdistyminen: Yhtä Matkaa-lehden lisäksi VR:n Lehtipalvelu oli julkaissut jo joidenkin vuosien ajan ”Rautatieuutisia”-nimistä vaatimattomampaa uutisbulletiinia. Nimenmuutoksen lisäksi myös lehden ulkoasu koki melkoisen muutoksen: kuvalehtimäinen tyyli vaihtui kertaheitolla sanomalehtimäisempään muotoon, mihin oli haettu mallia ulkomaita myöden. Rautatieuutisilla lähdettiin tavoittelemaan varovasti myös jo henkilökunnan ulkopuolisiakin lukijoita.
Vuonna 1988 oli seuraavan muutoksen vuoro, kun VR-Nyt aloitti organisaation henkilöstölehtenä. 1980-luvun muutokset liittyivät vuosikymmenen alussa perustettuun ensimmäiseen varsinaiseen rautateiden asiakaslehteen, minkä johdosta tuli tarkoituksenmukaiseksi uudistaa myös henkilökunnan julkaisua. Nimi lyhentyi myöhemmin entistä ytimekkäämpään muotoon ”Nyt”. Lehti siirtyi lopulta kokonaan verkkoon vuonna 2016.


Rautateiden matkustajia alettiin huomioimaan omalla, säännöllisesti ilmestyvällä VR Express-lehdellään 1980-luvun alusta alkaen. Siinä missä henkilökuntalehtien fokus eri aikoina on ollut pitkälti tiedotuksellinen, on matkustajalehdistä pyritty rakentamaan myös monipuolisempaa lukupakettia junamatkoille sekä niiden ulkopuolellekin. Esimerkiksi erilaiset meno- ja tapahtumavinkit ovat olleet tyypillistä sisältöä nimenomaan matkustajalehdille – ja luonnollisesti siten, että niiden äärelle pääsee junalla! Matkustajalehteä uudistettiin ”uuden ajan junalehdeksi” vuonna 1993 ja sen nimeksi vaihtui ”Matkaan”.
1990- ja 2000-luvuilla matkustajalehti alkoi tarjota entistä enemmän myös julkisuuden henkilöiden, kuten kulttuurialan edustajien ja urheilijoiden haastatteluja sekä henkilökuvia. Matkustajille suunnatun lehden elinkaari kulki varsin luontevasti reilun kolmenkymmenen vuoden ajan 1980-luvun alusta aina 2010-luvulle, jolloin ilmaiseksi jaettavien printtilehtien kysyntä laski ylipäätään merkittävästi, muun muassa älypuhelinten myötä. Matkaan-lehden viimeinen numero julkaistiin vuoden 2015 lopussa.
Suunnilleen samankaltaisella elinkaarella julkaistiin myös rautateiden tavaraliikenteen Transpress-asiakaslehteä vuosina 1987-2009.
Rautatiealan lehdistä puhuttaessa on toki syytä muistaa myös monet muut julkaisut, esimerkiksi ammatti-, järjestö- ja yhdistyslehdet kuten
- Rautatieliikenne
- Rautatieläinen
- Rautatietekniikka
- Rautatievirkamies
- Signalen
- Veturimies
Suomen Rautatiemuseon lehtikokoelmaa, kuten arkisto- ja kirjastoaineistoa ylipäätään, on mahdollista tulla maksutta tutkimaan etukäteen sovittaessa museon tiloihin, esimerkiksi tutkimustarkoituksiin.
Kiskot kolkkaavat – lehdet kertovat!