Rata-auto Cadillac Rto HR 14

Koti Rata-auto Cadillac Rto HR 14

Rautatievirkamiesten ketterä kulkuneuvo

Cadillac henkilöauto tuli VR:lle käytettynä ja se muutettiin rata-autoksi Lokomon konepajalla vuonna 1945.Se oli sijoitettuna ensimmäiselle ratajaksolle Helsinkiin ja oli käytössä vuoteen 1964 asti. Auto on Cadillacin luksusmalli, josta löytyy muun muassa sisäpuhelin ja V8-moottori. VR:n varasto- ja rataosaston päälliköt ja mestarit puolestaan käyttivät muun muassa Packard- ja Ford-merkkisiä rata-autoja. Viimeiset muutokset henkilöautoista rata-autoiksi tehtiin 1950-luvun alussa.

Vain rautatiekäyttöön tarkoitettujen rata-autojen teollinen tuotanto alkoi Suomessa vuonna 1935. Suomen Autoteollisuuden ja Vanajan autotehtaan valmistamat rata-autot erosivat ulkonäöltään varhaisemmista rata-autoista. Perusrakenteeltaan ne olivat keveiden linja-autojen kaltaisia. Parhaimmillaan näissä uusissa rata-autoissa oli istumapaikat 18 henkilölle.  Henkilökuljetuksiin käytetyt rata-autot yleistyivät, mutta samalla syntyi uudenlainen tarve voida kuljettaa rakennustarvikkeita eri työpisteisiin. Tähän tarpeeseen vastattiin tilaamalla Suomen Autoteollisuudelta ensimmäiset ratakuorma-autot 1950-luvun puolivälissä. Seuraavan sukupolven tehokkaammat ratakuorma-autot tilattiin 1970-luvun alussa Insinööritoimisto Saalastilta. Ratakuorma-autoja valmistettiin myös VR:n konepajalla Kuopiossa parinkymmenen vuoden ajan.

Näyttelyyn liittyvät tapahtumat