Asema

arkkitehtuuri, perusnäyttely

Asema

Koti Asema

Alkujaan yksityisen Hangon – Hyvinkään rautatien asemarakennus on 1800-luvun asussa asematoimistoineen ja odotussaleineen. Lisäksi asemalla on näyttely suomalaisesta asema-arkkitehtuurista.

Vaalea asemarakennus pilkottaa puiston puiden takana. Portaiden edustalla kukkaruukut.
Rautatiemuseon puistoa ja Hangon – Hyvinkään rautatien asemarakennus.

Vaikka pääradan varrella Hyvinkäällä olikin jo asema, tarvitsi yksityinen Hanko – Hyvinkää rautatie omansa liikennöinnin alkaessa syksyllä 1873. Tämä asema ehti olla asemakäytössä vain noin puolitoista vuotta, ennen kuin rata päätyi valtiolle ja myös Hangon radan Hyvinkään aseman asematoiminnot siirtyivät pääradan asemalle noin kilometrin päähän.

Asemarakennus on entisöity 1800-luvun lopun asuun eri luokille tarkoitettuine odotushuoneineen, asemaravintoloineen, naistenhuoneineen ja asemakonttoreineen.

Rautatiemuseon asema on tyypillinen ”toisen” luokan asemarakennus. Siellä on ollut odotussalit I ja II -luokan matkustajille sekä erikseen III-luokan matkustajille. Lisäksi tällä asemalla on ollut naistenhuone ja asemaravintola matkustajien tarpeisiin. Asemakonttorista on ollut pieni lipunmyyntiluukku matkustajien puolelle. konttorin vieressä on ollut matkatavaroiden tiski. Aseman taka-osassa oli huone sähköttäjiä varten. Aseman yläkerrassa taas asusti asemapäällikkö perheineen.

Kun asematoiminnot siirrettiin pääradan varteen, muutettiin tämä asema täysin rautatieläisten asuinkäyttöön aina 1970-luvulle asti, jolloin museo sai tiloja rakennuksesta ja muutti sen näyttelytilaksi. 1990-luvun lopulla asema entisöitiin 1800-luvun lopun asuun. Entisöinnin yhteydessä löydettiin paljon aseman alkuperäisiä rakenteita ja seinäpintoja.

Asematoimintojen esittelyn lisäksi asemalla on näyttely asema-arkkitehtuurista Suomessa.


Näyttelyyn liittyvät tapahtumat