Pienoismalleja jo 200 vuotta
 
Mittakaavat
 
Maailmanlaajuinen harrastus
 
Valmistajat
 
Rautatieharrastajan tarina

Logo: pienten junien maailmasta

Vanhimmat pienoisjunien valmistajat olivat peltileikkikaluja valmistavia tehtaita.

Märklin sähköveturi 2
 
American Flyer -malleja
 
Pionieer-Express -malleja
 
Englantilainen vaunumalli
 
Oheisrekvisiittaa
 
Harrastelehtiä 1
 
Harrastelehtiä 2

1880-luvulla valmistajia olivat muun muassa Stevens’ Model Dockyard, Clyde Model Dockyard, Whitney’s of London, Newton’s of London, The British Modelling and Electrical Company Limited of Leek, Leeds Model Company, Lucas and Davies, H.Wiles ja J.Bateman & Company Englannissa, Eugene Beggs Amerikassa, Radiquet & Massiot Ranskassa sekä Ernst Plank ja Märklin Saksassa. 1890-luvulla mukaan tulivat saksalaiset Carette, Bub, Bing ja Schoenner sekä englantilainen Basset-Lowke ja hieman myöhemmin Hornby. Amerikassa valtasivat alaa Ives, Knapp, Voltamp ja Lionel 1900-luvun alussa.

1920- ja 30-luvuilla valtamerkkejä olivat Märklin, Basset-Lowke ja amerikkalaiset Lionel ja American Flyer.

Toisen maailmansodan jälkeen pienoisrautatievalmistajia syntyi kuin sieniä sateella. Myös jotkut ennen sotaa aloittaneet tehtaat satsasivat kasvaviin markkinoihin lisäämällä tuotantoaan. Näitä olivat mm. saksalaiset Fleischmann, Trix ja Arnold, englantilaiset Tri-Ang ja Wrenn, ranskalainen Jouef, italialaiset Rivarossi, Pocher ja Lima, amerikkalaiset Atlas, Athearn, Bachmann ja Mantua, espanjalaiset Electrotren ja Ibertren, tanskalainen Pioner, itävaltalaiset Roco ja Eggerbahn, itäsaksalaiset Piko-ryhmän tehtaat ja monet muut pienemmät valmistajat. Suurimpana merkkinä Euroopassa pysyi kuitenkin edelleen Märklin.

Varsinaisten junamallien valmistajien ohella syntyi 1940- ja 50-luvulla koko joukko tehtaita, jotka valmistivat erilaisia tuotteita radan maisemointiin, sähköistykseen ja muuhun rekvisiittaan. Myös japanilaiset alkoivat työntyä markkinoille korkeatasoisilla malleilla.

1900-luvun lopulla suuria valmistajia tuli markkinoille vain yksi, saksalainen LGB-Lehmann. Sen sijaan pienvalmistajia, jopa yhden miehen yrityksiä, syntyi alalle satoja. Myös Pohjoismaissa ja jopa Suomessa oli yrittäjiä, mutta nämä jäivät pieniksi pajoiksi tai sitten loppuivat lyhyeen kysynnän puutteessa. Itä-Euroopan "vapautuessa" 1990-luvulla myös sinne on syntynyt monia pienvalmistajia mm. Tsekkiin, Sloveniaan, Unkariin, Latviaan ja Venäjälle.

Euroopassa ja Amerikassa ilmestyy kymmeniä laajalevikkisiä pienoisrautatiealan lehtiä, joista osa on tarkoitettu todellisille friikeille. Kirjallisuutta, videoita ym. harrastusalaa sivuavaa materiaalia julkaistaan runsaasti. Kyseessä on harrastus, jossa liikkuu raha.

Maailman suurin pienoisrautateiden valmistaja tällä hetkellä on amerikkalainen Kader-yhtymä, joka tuottaa materiaalinsa pääasiassa Kiinan ja Kauko-Idän tehtaillaan. Yhtiöllä on yhteensä yli 18000 työntekijää. Suurin eurooppalainen valmistaja ja samalla maailman vanhin edelleen pienoisjunia valmistava yritys on saksalainen Märklin. Sillä on yli 2000 työntekijää, mutta kireä alan kilpailu on pakottanut sitä 2000-luvun alussa vähentämään työntekijöitään ja siirtämään tuotantoaan Kiinaan.