A5 - Lankkihattu

Höyryveturi A5 nro 58 on toinen kahdesta ensimmäisestä Suomessa valmistetusta veturista. Ensimmäiset suomalaiset veturit olivat tuotantokokeiluja, joiden avulla Valtionrautatiet halusi selvittää kotimaisen veturinrakentamisen edellytyksiä. Valtionrautatiet tilasi veturit Helsingin konepajalta vuonna 1868, samaan aikaan kun se tilasi Englannista 10 henkilöliikenneveturia Pietarin rataa varten.

Perusratkaisultaan Helsingin konepajalta ja Englannista tilatut veturit olivat samanlaisia.
Englannista tilatut veturit valmistuivat vuonna 1869, mutta kotimaiset vasta vuosina 1874 ja 1875, koska ne tehtiin muiden töiden lomassa. Englantilaiset veturit saivat sarjamerkin A3, kotimaiset sarjamerkin A5 sekä numerot 57 ja 58. Kotimaisten vetureiden valmistuskustannukset tulivat lähes 50 % korkeammaksi kuin ulkomaisten ostokulut, ja sen vuoksi Valtionrautatiet ei ryhtynyt seuraaviin veturinrakennusyrityksiin yli kymmeneen vuoteen.

A5 nro 58:lla vedettiin henkilöjunia Etelä-Suomessa 1920-luvulle asti. Viimeisinä vuosina sitä käytettiin myös työjunissa rautatierakennuksilla. A5-vetureista käytettiin lempinimeä ”Lankkihattu”. Ne olivat samankaltaisia kuin A6-veturit, joita nimitettiin Lankkihatuiksi, koska niissä oli messinkipintainen höyrykupu.

A5 nro 58 oli vuonna 1876 esillä Suomen ensimmäisessä yleisessä teollisuusnäyttelyssä Helsingissä, jossa myös keisari Aleksanteri II vieraili.