Unelmat Liikkelle! - Eläköön Interrail -näyttely 24.4.–27.12.2015

24.04.2015 - 27.12.2015

Tämä on Inter-Rail 72 nuorison matkailukortti. Euroopan ympäri vain mk 275,-

Näillä sanoilla alkoi Kansainvälisen Rautatieliiton (UIC) esite, jossa mainostettiin uutta kuukauden voimassa olevaa nuorison matkailukorttia. Vuonna 1972 UIC täytti 50 vuotta ja sen kunniaksi nuorille lanseerattiin käyttöön erikoislippu, InterRail-lippu, jolla sai kuukauden ajan matkustaa 22 maassa maaliskuun alusta marraskuun loppuun. InterRailin saaman suuren suosion siivittämänä erikoislippukokeilu muutettiin pysyväksi, InterRail tuli jäädäkseen.

Suomen Rautatiemuseolla avautui huhtikuussa näyttely, jossa tarkastellaan interrailia ilmiönä sekä tutustutaan reilaajiin peräti viideltä eri vuosikymmeneltä. Näyttelyssä pääsee kurkistamaan reilaajien rinkkaan, matkaeväspussiin sekä matkustamisen vaivoihin ja vaivattomuuteen.  Eurooppa on kokenut interrailin olemassaolon aikana suuria mullistuksia; muureja on kaatunut, valtioita romahtanut ja syntynyt, liittoja perustettu ja sopimuksia solmittu. Interrail on houkuttanut seikkailunjanoisia matkaajia Euroopan yhdentymisestä, sekasorrosta tai talouskriisestä huolimatta. Väsymättä raiteet kuljettavat reilaajia ympäri Eurooppaa vuodesta toiseen.

INTER-RAIL 72 on huokein ja turvallisin tapa matkustaa mukavasti pitkiä matkoja Euroopassa – ihan oman matkasuunnitelman ja aikataulun mukaan – rautateitse. Käytä nyt tilaisuutta hyväksesi.

Liikkeelle! – Suomi sodan jälkeen on Trafiikki-museoiden verkostonäyttelyhanke, jossa yhdeksän museota käsittelee jälleenrakennuskauden Suomea kunkin museon valitsemasta näkökulmasta. Trafiikki-museot ovat liikenteen ja viestinnän erikoismuseoita.

Interrail-näyttely avautuu 24.4.2015 ja siihen voi tutustua Suomen Rautatiemuseossa 27.12.2015 asti.
Lisätietoja: Vs. näyttelyamanuenssi Ragni Reichardt, Suomen Rautatiemuseo, p. 040 862 4510,
ragni.reichardt@rautatiemuseo.fi