Junalla Tikkurilaan 160 vuotta - Matkusta tapahtumaan Perinnejuna Valtterilla

Päivämäärä:
19.03.2022

Säännöllinen junaliikenne Suomessa alkoi 17.3.1862 Helsingin ja Hämeenlinnan välillä.  Suomen ensimmäisen rautatien pysähdyspaikkoina toimivat pääteasemien lisäksi Tikkurila, Järvenpää, Hyvinkää, Riihimäki ja Turenki. Tikkurilan alkuperäinen asema on vanhin säilynyt kivinen asemarakennus, joka nykyisin toimii Vantaan kaupunginmuseona. Tikkurilaan on siis voinut matkustaa junalla jo 160 vuotta.

Juhlavuoden kunniaksi Tikkurilan vanhalla asemalla ja sen edustalla järjestetään lauantaina 19.3.2022 koko perheen tapahtuma, jonka ohjelmassa on mm. livemusiikkia, laululeikkejä ja draamaesitys. Tapahtuman yhteydessä voi tutustua kaupunginmuseon juuri auenneeseen näyttelyyn Kotiasemasi Vantaalla.

Tapahtumaan voi matkustaa Perinnejuna Valtterin kyydissä. Matka alkaa Suomen Rautatiemuseolta, jonka lisäksi kyytiin voi nousta Hyvinkään, Jokelan tai Järvenpään rautatieasemilta. Perinnejuna Valtterin lipputuloista 30 % lahjoitetaan Suomen Punaisen Ristin katastrofirahaston kautta Ukrainan tukemiseen.

Retken liput myydään Trafiikin verkkokaupan kautta eikä lippuja voi ostaa junasta. Liput ovat myynnissä perjantaihin 18.3. saakka. Yleisöajo toteutetaan yhteistyössä VR:n kanssa.

Perinnejuna Valtteri tekee päivän aikana myös menopaluuretken Tikkurilasta Keravalle. Keravan retken liput ovat myynnissä Vantaan kaupunginmuseon Pienessä museopuodissa 16.3. alkaen ja lippuja on myynnissä siellä myös tapahtumapäivänä 19.3.

Perinnejuna Valtteri lähtee Tikkurilasta Keravalle klo 12.07 ja palaa takaisin Tikkurilaan klo 12.48. Huomioithan, että Keravan retken lippuja ei myydä verkkokaupassa.

Katso aikataulut ja osta liput Perinnejuna Valtteriin Trafiikin verkkokaupasta.

Perinnejuna Valtteri dieselveturin vetämänä talvisessa maisemassa.