Jetoneita ja keisarillisia aarteita näytteillä

25.10.2015

Sunnuntaina 25.10.2015 Suomen Rautatiemuseossa pääsee ihastelemaan kokoelmien aarteita. Jetonikokoelma ja Fabergén valmistama savukekotelo ovat esillä yhden päivän ajan klo 10–17. Esillä on useita kymmeniä jetoneita, niiden joukossa kaksi presidentti Risto Rytille kuulunutta jetonia.

Jetonit ovat rautatien valmistumisen kunniaksi valmistettuja henkilökohtaisia mitaleja, joiden kantaja oli oikeutettu maksuttomiin junamatkoihin kyseisellä radalla. Jetoneja myönnettiin yleensä vain korkeimmille rautatievirkamiehille sekä joillekin radan rakentamiseen osallistuneille insinööreille.

Toinen tarkoin vartioitu aarteemme on savukekotelo, jonka leskikeisarinna Maria Fjodorovna lahjoitti ylitirehtööri Anders Ahoselle. Ensimmäinen maailmansota oli syttynyt ja leskikeisarinna oli pakomatkalla Suomen kautta Torniosta kotiinsa Pietariin. Anders Ahonen sai savukekotelon kiitokseksi ripeästä toiminnastaan matkanjärjestelyissä. Kotelo on kullattua hopeaa ja punaista emalia, koristettu timanttisella kaksoiskotkalla. Kotelon on valmistanut Fabergén suomalainen mestari August Hollming.