Hanko - Hyvinkää -rata 150 vuotta - juhla-ajo

08.10.2023

Myrskyn aiheuttamien ongelmien vuoksi Hyvinkää-Hanko matkaa tekevä perinnejuna Valtteri kulkee aikataulusta hieman myöhässä. Salonkivaunuopastuksia ei pystytä järjestämään.

Hangon - Hyvinkään rautatien vihkiäisjuna kulki 150 vuotta sitten 8.10.1873. Tämän juhlistamiseksi Suomen Rautatiemuseo järjestää yleisöajon  Perinnejuna Valtterilla Hyvinkäältä Hankoon ja takaisin sunnuntaina 8.10.2023. Veturina keulalla puhkuu höyryveturi Ukko-Pekka (Hr1 1021).  Juhla-ajon operaattorina toimii VR.

Ohjelmaa matkalla ja Hangossa

Sekä junamatkalla että Hangossa on tarjolla ohjelmaa. Menomatkalla voi kuunnella tarinoita radan vaiheista konduktöörivaunussa. Kahvilavaunussa myydään kahvia ja pientä purtavaa. Myös salonkivaunuun pääsee tutustumaan oppaan johdolla pienryhmissä. Perinteiset 'lehtipojat' myyvät käteisellä junalukemista ja matkamuistoja.

Hangon asemalla on junan saapuessa soittokunta vastaanottamassa junaa. Soittokunta soittaa Hangon marssin, joka on ilmeisesti sama, kuin 150 vuotta sitten radan vihkiäisjuhlassa soitettu Hyvinge - Hangö järnvägsmarsch. Nykyisin yksityisomistuksessa olevaan Hangon rautatieasemaan pääsee tutustumaan. Asemalla on pienoisrautatie sekä Hangon museon kirjamyyntipiste. Paikalla on myös Marttojen pitämä Pop up -kahvila. Myös Hangon museo on avoinna yleisölle.

Hangossa on myös tarjolla kolme erilaista opastettua kierrosta klo 12:30-13:30 hintaan 20€/hlö. Opastukset lähtevät asema-alueelta. Paikka opastukselle tulee varata etukäteen suoraan kierroksen oppaalta:

• Hangon sataman voimakasiini, (lataa lisätieto-pdf) lähtö bussilla rautatieaseman edestä, Marketta Wall, lahjamarke(at)hotmail.com
  • Siirtolaisten jalanjäljissä, (lataa lisätieto-pdf) Tarja Kvarnström, tarja.kvarnstrom(at)icloud.com, 040 7017 459
  • Rooliopastus kylpyläpuistossa, (lataa lisätieto-pdf) Bodil Malmlund, bodil.malmlund(at)gmail.com, 040 7534209

Lue lisää tapahtumista Hangossa: Hangon museon sivuilta.

Junan aikataulu ja matkaliput

Juna lähtee Hyvinkäältä (Rautatiemuseon laiturista veturitallin takaa) klo 8:35 ja saapuu Hankoon 11:51. Paluumatkalle lähdetään Hangon asemalta klo 15:02 ja Hyvinkäälle saavutaan klo 19:40. Matkustajia otetaan kyytiin myös Rajamäeltä, Nummelasta, Lohjalta, Karjaalta, Tammisaaresta sekä Lappohjasta. Katso Rajamäen, Nummelan ja Lohjan junaannousupaikat linkin takaa. Huomioithan, että näillä paikkakunnilla vanhat asemarakennukset ovat nykyisin yksityisomistuksessa. Juhlajunan liput myydään Trafiikki-museoiden verkkokaupan kautta. Siirry tästä verkkokauppaan. Huomioithan, että kaikki liput myydään verkkokaupan kautta.

Päivän aikana Perinnejuna Valtteri ja Ukko-Pekka ajavat erillisen yleisöajon Hangosta Lappohjaan ja takaisin. Hanko - Lappohja meno-paluu junalippuja voi ostaa etukäteen Hangon museosta (Nycanderinkatu 4). Lippuja on mahdollista ostaa myös sunnuntaina Hangon asemalla olevasta Hangon museon kirjamyyntikojusta. Junassa lippuja ei myydä. Meno-paluulippu maksaa aikuiselta 20€, lapselta (7-17v) 10€.  Alle 7-vuotiaat pääsevät junaan ilmaiseksi, mutta koska paikkamäärä on rajoitettu tulee heidät myös ilmoittaa lippuja ostaessaan.

Aikataulu juhlajunalle

Aikataulu juhlajunalle.

Pyydämme matkustajia ja junaa katsomaan tulleita huomioimaan turvalliset tarkkailu- ja valokuvauspaikat. Radalle meneminen on ehdottomasti kielletty.