Tervetuloa viettämään Leenan päivää 22.7.

Suomen Rautatiemuseon asemalla vietetään Leenan päivää maanantaina 22.7. Tapahtuma järjestetään nyt ensimmäistä kertaa ja ohjelmassa on muun muassa elävää musiikkia, siluetinleikkausta ja tietenkin eloa puhkuva höyryveturi Leena. Vuonna 1910 valmistunut veturi on vanhin maassamme säilynyt toimintakuntoinen leveäraiteinen höyryveturi. Leenalla on perässään 1904 Pasilan konepajalla valmistunut kolmannen luokan matkustajavaunu, jonka puupenkeillä pääsee kokeilemaan vuosisadan alun junamatkustamista. Päivän kunniaksi kaikilla Leenoilla on vapaa pääsy museoon.

Merkkipäivänä on luvassa myös pienimuotoinen syntymäpäiväkonsertti. Asemalla ilahduttaa viime vuoden syksyllä ensimmäisen pitkäsoittoalbuminsa julkaissut kuusihenkinen Valma & VarsiNaiset. Suomalaisesta kansanperinteestä ja tarinoista sävelensä ammentava nuori yhtye yhdistelee kansanmusiikkia, laulelmaa ja poppia.

Leenan päivän tarkempi ohjelma

Leenan päivä kokoaa markkinatunnelmaa museon asemalle.