Suomen Rautatiemuseo tutustuttaa koululaiset entisajan junamatkailuun

Tällä viikolla vietetty Koululaisten ja opiskelijoiden museoviikko on täyttänyt Suomen Rautatiemuseon uteliailla nuorilla vierailijoilla. Ensi viikon tiistaista sunnuntaihin, Etelä-Suomen alueen syyslomien käynnistyttyä, halukkaat pääsevät tutustumaan myös perinnejuna Valtteriin päivittäisillä kierroksilla.

"Toivon, että mahdollisimman moni syyslomalainen käyttäisi tilaisuutta hyväkseen ja poikkeaisi meille. Museo avautuu aukiolopäivinä jo kello 10 ja opastuksen jälkeen voi osallistua rautatieaiheiseen työpajaan", kertoo Suomen Rautatiemuseon museolehtori Inka Alén.

Alénin mukaan viikko on ollut kiireinen, kun yli kaksisataa koululaista vierailee museossa opastetuilla kierroksilla. Suomen Rautatiemuseo tutustuttaa Hyvinkään koululaisia historiaan keväisin ja syksyisin myös Kulttuuripolku-kierrosten merkeissä, jotka ovat osa perusopetuksen kulttuuriopetusta.

"Kierros oli kiinnostava, kun pääsimme käymään myös sisällä junissa ulkopuolelta katselun lisäksi", kertoo Suomen Rautatiemuseossa oppilaidensa kanssa vieraillut opettaja Irina Pesonen Puolimatkan koulusta Hyvinkäältä.

"Tällaiset museovierailut ovat mieluisa lisä asuinympäristöön ja Hyvinkään historiaan tutustumisessa. Oppilaat ihastuivat myös suuresti saamiimme pahvisiin junapiletteihin."

Perinnejuna Valtteri saapui Suomen Rautatiemuseoon kesällä ja se on tärkeä osa uudistettua näyttelykokonaisuutta. Valtterin vaunut kuvastavat suomalaisen junamatkustamisen arkea läpi vuosikymmenten. Vanhin vaunu on salonkivaunu 1920-luvulta. Kolmannen luokan matkustajavaunu on peräisin 1940-luvulta ja toisen luokan matkustajavaunut 1950- ja 1970-luvuilta. Alén korostaa, että museon näyttelyitä ei ole tehty vain junista kiinnostuneille, vaan rautatiet ovat kehityksen ja aikansa heijastajia ja myös mielenkiintoisten tarinoiden lähde. Sellaisia syntyy esimerkiksi keisarin junasta.

Museolehtori Inka Alén esittelee perinnejuna Valtteria Puolimatkan koulun oppilaille.

Syyslomaviikko Suomen Rautatiemuseossa

Suomen Rautatiemuseossa järjestetään 15. - 20.10. museon aukioloaikoina opastettuja kierroksia perinnejuna Valtteriin klo 13. Kierroksille pääsee sisäänpääsymaksun hinnalla ja ilmoittautumisia ottaa vastaan sähköpostitse ja puhelimitse museolehtori Inka Alén (inka.alen@rautatie.org tai p. 0307 25 244). Koululaisilla ja opiskelijoilla on vielä perjantaihin 11.10. saakka mahdollisuus tutustua Suomen Rautatiemuseoon maksutta.
Museo on avoinna syyslomaviikolla tiistaista perjantaihin klo 10-15 ja lauantaista sunnuntaihin klo 10-17.
Museoon tullessa on hyvä muistaa, että näyttelyhalleissa on syksyn tullen jo viileää. Lämpimiä päällysvaatteita ei siis kannata riisua pois.