Suomen Rautatiemuseo saa uuden museonjohtajan

Suomen Rautatiemuseon Säätiön hallitus valitsi Lehtisen tehtävään 7. toukokuuta yhteensä yhdentoista hakijan joukosta. Lehtinen työskentelee tällä hetkellä Suomen Kellomuseon museonjohtajana ja sitä ennen hän on ollut tehnyt muun muassa tutkijan töitä.

”Suomen Rautatiemuseon museonjohtajan tehtävässä minua houkuttivat erityisesti aihepiiri ja sijainti suomalaisessa museokentässä. Työhön orientoitumista auttaa se, että molemmat ovat säätiöpohjaisia museoita, joilla on samantyyppinen rakenne”, Lehtinen kertoo.

Museonjohtajana Lehtinen aikoo kehittää Suomen Rautatiemuseota ja lisätä tunnettuutta. Hän pitää nykypäivän haasteena museoiden kilpailuasetelmaa muiden vapaa-ajanviettomahdollisuuksien kanssa.

”Tämä tarkoittaa aktivoitumista sekä sitä, että tarjoamme tiedon lisäksi mukavaa vapaa-ajanvietettä koko perheelle. Uskon onnistumiseen, koska rautatiemuseon väki koostuu innostuneista, ammattitaitoisista ja aktiivisista ammattilaisista, joiden kanssa on mukava paiskia töitä.”

Vt. museonjohtajana toimii 11.8. saakka kokoelmapäällikkö Elina Holopainen. Suomen Rautatiemuseo on valtakunnallinen rautatieliikenteen erikoismuseo, jonka toiminnan keskipisteenä on Suomen rautatiehistoria. Museo toimii 1870-luvun Hanko-Hyvinkää -rautatien asema- ja varikkomiljöössä Hyvinkäällä. Suomen Rautatiemuseota ylläpitää Rautatiemuseon Säätiö.